13/4/11

Πώς θα ήταν η ζωή εάν είχε χειριστεί το θέμα διαφορετικά


Η ΠΑΓΩΜΕΝΗ ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ” της Camilla Lackberg. Μετάφραση: Γρηγόρης Κονδύλης. Εκδ. “Μεταίχμιο”, σελ. 501, € 20


Μια ιδέα για το καινούργιο της βιβλίο, μια ιδέα που έψαχνε καιρό να βρει ήταν ακριβώς μπροστά της. Η περιγραφή της διαδρομής ενός ατόμου στη ζωή με προορισμό την ίδια του τη μοίρα. Μια εξήγηση για το τί ήταν αυτό που είχε οδηγήσει μια νέα, όμορφη και ιδιαίτερα προνομιούχα γυναίκα σε έναν θάνατο που επέβαλε στον εαυτό της”.

Στο φρεσκοεκδοθέν αστυνομικό μυθιστόρημα της Καμίλα Λέκμπεργκ που έχει ήδη σημειώσει παγκοσμίως τεράστια επιτυχία, η κεντρική ηρωίδα δεν είναι επιθεωρητής, ντετέκτιβ, αλλά συγγραφέας. Και μάλιστα μια συγγραφέας που ουδεμία σχέση έχει με το αστυνομικό βιβλίο. Διότι στην “Παγωμένη πριγκίπισσα” η Ερίκα είχε μέχρι στιγμής εκδώσει τέσσερα βιβλία, αλλά όλα ήταν βιογραφίες για άλλες μεγάλες συγγραφείς. Δεν είχε βρει ακόμη το κουράγιο να δημιουργήσει δικές της ιστορίες, ήξερε όμως ότι υπήρχαν μέσα της βιβλία που περίμεναν να αποτυπωθούν στο χαρτί”.

Η Ερίκα, η οποία μετά τον αιφνίδιο θάνατο των γονιών της επιστρέφει στο πατρικό της, στην παγωμένη Φιελμπάκα, που αποτελεί και το γενέθλιο ψαροχώρι της συγγραφέως. Εκεί, θα ανακαλύψει το παγωμένο κορμί της παιδικής της φίλης Άλεξ, για την ακρίβεια θα είναι εκείνη που θα την βρει νεκρή σαν “παγωμένη πριγκίπισσα” στην μπανιέρα, ενώ ταυτόχρονα με το αινιγματικό, ζοφερό παρόν, θα αναγκαστεί να ξαναδιαβάσει ένα τελικά άγνωστο και αδιευκρίνιστο παρελθόν.

Εγκληματικά οικογενειακά μυστικά, σιωπή που κόβει και καίει σαν πάγος, σε μια περίκλειστη κοινωνία όπου τίποτα δεν είναι εκείνο που προσποιείται ή φαίνεται.

Στην τοιχογραφία της, ένας ταλαντούχος αλκοολικός ζωγράφος, σωστό ναυάγιο, που κρατά το κλειδιά του παρελθόντος όπως και το κλειδί του σπιτιού στο πατάκι:

Ένα βρομιάρικο ναυάγιο αλλά με ένα απίστευτο ταλέντο πίσω από εκείνη τη λερή του όψη. Είχε αναρωτηθεί αναρίθμητες φορές πού θα είχαν καταλήξει τα πράγματα αν είχε κάνει άλλη επιλογή εκείνη την ημέρα. Κάθε μέρα επί είκοσι πέντε χρόνια αναρωτιόταν πώς θα ήταν η ζωή αν είχε χειριστεί το θέμα διαφορετικά”.

Εκείνο το “πώς θα ήταν η ζωή αν είχαν χειριστεί το θέμα” οι πρωταγωνιστές του δράματος “διαφορετικά”, θα κυριαρχεί σε όλη την ιστορία και θα καίει σαν ηφαίστειο κάτω από το παγόβουνο.

Γονείς, αδέλφια, φίλοι και γείτονες σαν γραμμές που εφάπτονται μέσα στον χρόνο ξανά και ξανά, επανατοποθετούνται στα γεγονότα και τα αναπλάθουν μέχρι την τελευταία σελίδα.

Οι φωτογραφίες από την εποχή της αθωότητας και βουβές στην αρχή “Εκείνο το αγόρι στις φωτογραφίες είχε την τύχη να μην ξέρει τι το περίμενε”, στην διαδρομή γίνονται θηλιά στον καθένα που πνίγει:

Ένα λαμπατέρ που πέφτει, μια κουρτίνα που ανεμίζει. Μεικτά τυχαία συμβάντα που συμπίπτουν και κάνουν τη μεγάλη σύμπτωση. Μετά, μπορεί να σχηματίσει κανείς την εντύπωση ότι είναι καθαρά θέλημα Θεού που τα δυστυχήματα συμβαίνουν σε ανθρώπους που τα αξίζουν”.

Η δεξιοτεχνία της συγγραφέως βρίσκεται στην ανατομία της οικογένειας και η αφηγηματική της δεινότητα στο ψυχρό και ψύχραιμο παρασκήνιο, οι ήρωές της, τις αλήθειες και τα δεινά περισσότερο τα υπαινίσσονται, παρά τα δηλώνουν.

Ο περιβάλλων χώρος περιγράφεται με ατμοσφαιρικότητα και συνεργεί στο σασπένς, οι χαρακτήρες αντιφατικοί μας υπενθυμίζουν αυτό που ήδη γνωρίζουμε, ότι κανείς μας δεν είναι μοναχά άσπρο- μαύρο.

Η ευτυχία της πριγκίπισσας- Άλεξ θα αποδειχθεί εν τέλει πλασματική, η συγγραφέας θα μάθει εκ των υστέρων ποιο μυστικό διέλυσε- την- τότε- φιλία, ο δολοφόνος και ο εραστής φυσικά δεν θα είναι αυτοί που έχεις υποψιαστεί στην αρχή και η αγία οικογένεια θα συνεχίσει μέχρι το τέλος να κουκουλώνει σε βάρος των απογόνων, την ανομία.

Ένα κοινωνικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα με αστυνομική πλοκή, μια ανατομία της οικογενειακής ζωής που ενίοτε προξενεί και τρόμο. Οι λάθος επιλογές που στιγματίζουν τελικά μια ζωή. Και το μυστήριο της γραφής που φωτίζει εμμονές, μυστικά, παρελθόν και νικάει τον χρόνο.

Ο ιεροκήρυκας” και τα “Οικογενειακά μυστικά” που εκδοτικά όλα δείχνουν να ακολουθούν, αφορούν επίσης τον οικογενειακό πυρήνα- μικρόκοσμο, διαδραματίζονται επίσης στη Φιελμπάκα και έχουν την συγγραφέα Ερίκα Φολκ για κεντρική ηρωίδα.



ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ-

ΕΡΓΑ ΤΗΣ:

Η Καμίλα Λέκμπεργκ γεννήθηκε στις 30 Αυγούστου 1974 και μεγάλωσε στη Φιελμπάκα, ένα ψαροχώρι, 140 χλμ. περίπου από το Γέτεμποργκ. Στη Φιελμπάκα εκτυλίσσονται και όλες οι ιστορίες των βιβλίων της.

Από παιδί ήθελε να γίνει συγγραφέας. Μόλις έντεκα χρονών είχε διαβάσει όλα τα βιβλία της Αγκάθα Κρίστι. Σπούδασε οικονομικά στο πανεπιστήμιο του Γέτεμποργκ και εργάστηκε ως οικονομολόγος για μερικά χρόνια στη Στοκχόλμη.

Ένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής, το οποίο παρακολούθησε στη Στοκχόλμη, στάθηκε η αφορμή για να αλλάξει την καριέρα της. Τότε ξεκίνησε να γράφει και το πρώτο της βιβλίο “Η παγωμένη πριγκίπισσα”, το οποίο κυκλοφόρησε το 2003 στη Σουηδία, όταν η Καμίλα ήταν 29 χρονών.

Τρία χρόνια αργότερα τα βιβλία της πολλά υποσχόμενης σειράς, με πρωταγωνιστές τη συγγραφέα Ερίκα- το alter ego της Καμίλα- και τον αστυνομικό Πάτρικ, φιγουράρουν στις λίστες των μπεστ σέλλερ. Σήμερα τα βιβλία της έχουν πουλήσει πάνω από 7.000.000 αντίτυπα και έχουν εκδοθεί σε περισσότερες από 30 χώρες. Ζει σε ένα προάστιο της Στοκχόλμης με τον σύζυγό της και τα τρία της παιδιά.