3/4/12

“για εκείνους που προτιμούν τις ερωτήσεις από τις εύκολες απαντήσεις”


Για την “Γυναίκα της Βορινής Κουζίνας” (Εκδ. Καλέντη), γράφει στο Art του Ελεύθερου Τύπου, την Κυριακή 1η Απριλίου


η Αρετή Νταραδήμου


Φωτογραφία της σκληρής πραγματικότητας


Ελένη Γκίκα

Στο τελευταίο της μυθιστόρημα συνυπάρχουν

όλοι οι σπουδαίοι ήρωες της σύγχρονης λογοτεχνίας


Την προσπάθεια μιας γυναίκας να βρει την ταυτότητά της, να αποκτήσει υπόσταση και να ξεφύγει από το περιθώριο στο οποίο έχει εγκλωβιστεί πραγματεύεται στο νέο μυθιστόρημά της η συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας Ελένη Γκίκα.

Με ανεπίδοτες λαχτάρες και καταχωνιασμένες επιθυμίες, τόσο βαθιά, ώσπου ξεχάστηκαν τελικά”, η “Γυναίκα της Βορινής Κουζίνας” επιχειρεί να εξερευνήσει τη φύση της, την ψυχή της, να κατανοήσει τις αιτίες που τα όνειρά της έμειναν απραγματοποίητα. Αναπαράγει με τη μνήμη της τις στιγμές εκείνες του παρελθόντος της που τη στιγμάτισαν, καθώς προσπαθεί εναγωνίως να καταλάβει πού έσφαλε, καθώς και γιατί δεν κατόρθωσε να χτίσει γερές σχέσεις με τους γύρω της, με τα πρόσωπα που εμφανίστηκαν είτε σε πρωταγωνιστικό ρόλο είτε σ εκείνον του κομπάρσου στη ζωή της.


Γυάλινος Πύργος”

Παρ' όλα αυτά, η “Γυναίκα της Βορινής Κουζίνας”, η οποία θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε γυναίκα του παρόντος, του παρελθόντος και του μέλλοντος, δεν είναι απομονωμένη, κλεισμένη μέσα στο “γυάλινο πύργο” της, όπως ενδεχομένως θα περιμέναμε.

Αντιθέτως, αντιλαμβάνεται πλήρως τους τριγμούς μιας σαθρής κοινωνίας, που αναπτύσσεται γύρω της, και εξεγείρεται με σθένος ενάντια στις ενέργειες μιας στείρας εξουσίας, η οποία ευθύνεται τελικά για το χαμό του νεαρού στα Εξάρχεια. Ενός χαμού που κυριολεκτικά “έπνιξε” την Αθήνα στις φλόγες. Η πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματος της Ελένης Γκίκα διαθέτει πολλά πρόσωπα. Είναι η γυναίκα που αναζητά το χαμένο γιο της, η γυναίκα που ψάχνει τον έρωτα, η προδομένη γυναίκα, η επαγγελματίας. Είναι όμως και η γυναίκα που φτιάχνει μαντλέν, το παραδοσιακό γαλλικό γλυκό, αγαπημένο του Προυστ.


Διακυμάνσεις.

Η συγγραφέας αποδίδει υποδειγματικά τις πολυδιάστατες διακυμάνσεις, τόσο ψυχολογικές όσο και συναισθηματικές, της “Γυναίκας της Βορινής Κουζίνας”. Με περίτεχνη αλλά και λιτή γλώσσα, η οποία μαρτυρά την πολύχρονη “θητεία” της συγγραφέως στο χώρο της ποίησης, η Ελένη Γκίκα συμβολοποιεί τελικά την πρωταγωνίστριά της.

Στο τελευταίο της μυθιστόρημα, η γνωστή συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας κατορθώνει να ενσωματώσει, αλλά και να δέσει σε ένα αρμονικό αποτέλεσμα τους φιλοσοφικούς στοχασμούς πληθώρας ανθρώπων του πνεύματος. Με κυρίαρχο τον Ντάρελ, στις σελίδες του βιβλίου συναντώνται ο Μπόρχες με τον Κάφκα, ο Ντίκενς με τον Προυστ, ο Ουγκό με τον Πεσόα και, φυσικά, ο Φρόιντ με τον Γιουνγκ.

Η Γυναίκα της Βορινής Κουζίνας” απευθύνεται σε απαιτητικούς αναγνώστες. Σε εκείνους που προτιμούν τις ερωτήσεις από τις “εύκολες” απαντήσεις. Τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και σε κοινωνικό, η διαδρομή της ηρωίδα είναι βασανιστική, ενώ η αέναη ταλάντευσή της ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν ξεγυμνώνει την πραγματικότητα και τη “φωτίζει” σε όλο της το σκληρό, ενίοτε, μεγαλείο.


Ελεύθερος Τύπος

Art

Κυριακή 1η Απριλίου 2012